Dersin Adı | Tasarımda Etik ve Sosyal Sorumluluk |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FFD 509 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencinin tasarımın sosyal sorumluluğu ve etik konusunda düşünmesi ve fikir üretmesini amaçlar; insan-doğa-tasarım üçlemesinde tasarımcının yeri ve sorumluluklarını tartışır. Sürdürülebilirlik ve evrensel tasarım konularında öğrencinin yeterli olgunluğa ulaşması için gerekli akademik altyapıyı oluşturmak dersin ana hedeflerindendir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders öğrencinin tasarımda sorumluluk ve çevre konusunda deneyim kazanmasını amaçlar; etik ve evrensel tasarım ile sürdürülebilirlik konularını tartışır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Oryantasyon& film izleme ve tartışma : Sunum 1’ e giriş | Ön hazırlık yok |
2 | Okuma ve tartışma: Tasarımda Etik: 1.ödeve giriş: okuma analizleri | C.Dilnot , Ethics in Design. 10 Questions in Design Studies : A Reader.eds: H.Clark,D.Brody .2009. p 180-190 |
3 | Okuma ve tartışma: Ekoloji ve Sürdürülebilirlik 1 | E.Manzini, Prometheus of the Everyday, in Discovering Design ed. R.Buchanan, V.Margolin .1995.p.219-243 |
4 | Okuma ve tartışma: Sürdürülebilirlik ve değer üretimi | H.Clark , Slow+ Fashion: An oxymoron or promise for the future , Fashion Theory. Volume 12. Issue 4, pp. 427-446,2008 |
5 | Okuma ve tartışma: Sosyal Sorumluluk ve Kavramsal Tasarım : 2. Ödeve giriş: Okuma analizleri | R.Pinto, N,Bourriad, M.Lucy Orta interview with Paul Virilo., 2003.p.128 + Ödev 1in teslimi . |
6 | Öğrenci Sunumları 1 | Kavramların açıklaması: Design Dictionary ; Perspectives on Design Terminology M.Erholf, T, Marshall.(eds), 2008. |
7 | Okuma ve tartışma: Ekoloji ve Sürdürülebilirlik2 | V.Margolin.Politics of the Artificial, Design for a Sustainable World.p.92-105 |
8 | Okuma ve tartışma: Kavramsal ve eleştirel tasarım | P.Antonelli, Safe. Design Takes on Risk , Interview with Cameron Sinclair p.47-55 |
9 | Okuma ve tartışma:Toplumsal cinsiyet ve etik konular / Final projesine giriş : Sunum 2’ye giriş | N, Whiteley.Design for Society, Feminist perspectives. P.134-157 |
10 | Konuk konuşmacı ve final projesine giriş | Sorular + aktivist ve kavramsal tasarım hakkında araştırma /Ödev2 nin teslimi |
11 | Öğrenci sunumları 2: Tasarım konsepti üzerine konuşma | Araştırma sunumları |
12 | Proje kritikleri | Araştırma sunumları |
13 | Proje kritikleri | Kişisel görüşmeler |
14 | Değerlendirme ve tartışma | Kişisel görüşmeler |
15 | Yerleştirme, davetiye ve manifesto broşurlerinin hazırlanması | Sergi sunumu hazırlıkları |
16 | Dönemin Değerlendirilmesi |
Ders Kitabı | yok |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Design Dictionary: Perspectives on Design Terminology , M.Erholf, T, Marshall.(eds9, Design Dictionary: Perspectives on Design Terminology, 2008. The Green Imperative: Natural Design for the Real World, Victor Papanek,1995 New York, Thames and Hudson. The Role of product Design in Post-Industrial Society, Tevfik Balcıoğlu (ed), 1998 Kent Institute of Design + Middle East Technical University Cradle to Cradle, Remaking the Way We Make Things William McDonough, Michael Braungart, 2002, Publisher: Rodale Books Fashion-able : Hactivism and Engaged fashion design , Otto von Busch, phd thesis, Schoolf of Design and Crafts , University of Gothenburg , Sweden,2008 Droog Design, Spirit of the nineties ed. Renny Ramakers and Gijs Bakker, 1998, 010 Publishers, Rotterdam Eco Fashion, Sass Brown ,2010, Laurence King Publishing Eco-chic: The fashion paradox, Sandy Black, 2008, Black dog publishing Play Rethink http://www.playrethink.com System Reload http://www.systemreload.org/ O2 Global Network http://www.o2.org/index.php SCORE Sustainable Consumption Research Exchange http://www.score-network.org/score/score_module/index.php ECOncept http://www.econcept.org Experience Design Lab http://www.exdl.com/ Green Map http://www.greenmap.org The Center for Sustainable design http://www.cfsd.org.uk/ DESIGN FOR THE OTHER 90% http://other90.cooperhewitt.org/ http://www.ideorg.org/work/nepal.php http://www.pottersforpeace.org/ Social Design Notes recycle http://backspace.com/notes/about.php Changing the change NIC - Mapping the Global Future: Contradictions of Globalization http://www.turkmucit.com/index.php?u=1&c=7 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 40 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 20 |
Proje | 1 | 30 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 100 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 4 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 30 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 20 | |
Proje | 1 | 45 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir, | X | ||||
2 | tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler, | X | ||||
3 | küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir, | X | ||||
4 | geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir, | X | ||||
5 | günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir, | X | ||||
6 | çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder, | X | ||||
7 | tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir, | X | ||||
8 | tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder, | X | ||||
9 | sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir, | X | ||||
10 | bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar, | X | ||||
11 | tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”). | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest